Leven uit het verleden

Twee weken geleden zag ik een foto in de krant met het bijschrift: “Rituele moord: Het meisje van Yde gewurgd met een wollen bandje.”

Ik heb het artikel uit de krant gescheurd, want er is in groep 7 een les over “Leven uit het verleden” waar dit veenlijkje in aan de orde komt…en wie weet mag ik die les dit jaar behandelen.

Vandaag was het zover, hieronder volgt nog wat huiswerk voor de liefhebbers. Heb je iets interessants ontdekt of een andere interessante website, film oid, geef je reactie onder dit bericht.

Meer info over het meisje van Yde is te vinden op docukid.nl, er is zelfs een informatieboekje over. Op schoolbieb.nl vind je nog wat info en wat links naar anderen sites.

Ontstaan van Veen en Steenkool

Lang geleden waren de temperaturen ook hoog. Dat waren tijden waarin het gehalte van het broeikasgas koolzuur zeer hoog waren. Planten legden het koolzuurgas vast en produceerden zuurstof. In zulke omstandigheden groeien de planten harder dan dat afbrekers de dode resten van de planten kunnen afbreken. Het ontstaan van eerst veen en vervolgens jaren later steenkool onder de druk van de vele aardlagen die eroverheen werden gelegd.

Veen ontstaat op plaatsen waar in de winterperiode de plantenresten van blad en stengels niet verteren. Er vindt een opeenhoping plaats van dood organisch materiaal. Er zijn verschillende oorzaken waarom er geen afbraak, langzame afbraak of verbranding plaatsvindt. De meest voor de hand liggende oorzaak is geen zuurstof om de plantenresten te verteren. Of zeer taaie houtige stengels zoals bij riet die maar langzaam verteren.

Soms zijn er onvoldoende afbrekende schimmels, bacteriën of kleine diertjes omdat essentiële voedingstoffen zoals mineralen ontbreken. Verzuring van het milieu onder invloed van regen en de organische zuren uit de plantenresten of van de planten zelf, remmen de afbraak. Het is vergelijkbaar met voedsel dat in het zuur lang bewaard wordt zoals zuurkool, zure haring en zure bommen. Veenlijken blijken ook zeer goed geconserveerd.

Bron: http://www.landschapnoordholland.nl/veenvorming.php

Zo zijn we weer bij het goed bewaarde lichaam van het meisje van Yde. Het schijnt dat het meisje vermoord is. Wat kan het meisje op haar geweten hebben?

Dit onderwerp hoort bij Natuurlijk groep 7 les 2.1. Deze les ging over zeldzame, beschermde en uitgestorven planten en dieren, het meisje van Yde, mammoet van Orvelte, fossielen, fossielen als brandstof en grondstof.

Delen:

Geef een reactie