8. Oudercontacten

Wij stellen het op prijs om goed contact met alle ouders te hebben. Aan een open en eerlijke verhouding tot elkaar hechten we grote waarde. Dat is onlosmakelijk verbonden met het christen-zijn en daarnaast kan het uw kind alleen maar ten goede komen.

Rapporten

Vanaf groep 1 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport mee. De rapporten van de groepen 1 en 2 zijn een weergave van de observaties vanuit het observatiesysteem ‘Leerlijnen Jonge Kind’ aangevuld met de vakken Bijbelse Geschiedenis en expressie.

In de rapporten van groep 3 worden de resultaten niet in cijfers weergegeven, maar in kleuren. Deze kleuren drukken een bepaalde waarde uit.
Vanaf groep 4 worden ook cijfers aan de rapporten toegevoegd voor bepaalde vakken. Ook worden de ontwikkelingslijnen van de methodelessen aan de rapporten toegevoegd.

Ouderportaal

Een mooie aanvulling op de oudercontacten is het ouderportaal, daar zijn de vorderingen en absenties van uw kinderen te volgen, toetsresultaten, rapporten en (eventuele) plannen  in te zien.

Contactmomenten

Informatieavond

Op de derde woensdagavond van het schooljaar is er een infoavond gepland. In iedere groep wordt aan de ouders informatie gegeven over het schooljaar.
Onderwerp is: ‘Wat kunt u en wat kan uw kind dit cursusjaar verwachten?’
Voor u is het fijn om globaal te weten wat uw kind allemaal leren moet en wat er van hem/haar verwacht wordt onder andere ten aanzien van huiswerk e.d.

Contactmomenten groep 1 en 2

In september worden alle ouders van de leerlingen van groep 1 en 2 uitgenodigd voor een ouder-vertelgesprek. De ouders krijgen in dit gesprek de leerkrachten te vertellen over hun kind en bijzonderheden met hen te delen.
Voor het plannen van de contactmomenten ontvangt u bericht in de Parro-app.

Contactmomenten groep 3 tot en met 8

In november worden alle ouders van de leerlingen van groep 3 en 8 uitgenodigd voor een gesprek over de sociale-emotionele ontwikkelingen van het kind.

In februari of maart worden alle ouders uitgenodigd voor een gesprek waarbij het hoofdonderwerp de leerresultaten is.
De leerkracht(en) van groep 8 voeren een een adviesgesprek met de ouders van de leerlingen over de vervolgschoolkeuze.

Voor het plannen van de contactmomenten ontvangt u bericht in de Parro-app.

Ouderavond

Eens in de twee jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Het thema van de avond hangt samen met de onderwerpen uit het huidige schoolplan, onderwijsontwikkelingen of opvoeding.

Informatieverstrekking

Wij informeren u via …

  • De schoolkalender
  • De website
  • Info’s: u wordt van de nodige informatie voorzien via een schrijven van de directie. 
  • Parro – schoolmededeling: sommige korte officiële mededelingen worden per email via verstuurd. 
  • Parro – leerkracht: app voor het versturen van foto’s, korte berichten en het indelen van de contactavonden.

Informatieverstrekking aan gescheiden ouders

Met ouders die gescheiden zijn, wordt bij inschrijving of bij het ontstaan van een nieuwe gezinssituatie door de directie het protocol gescheiden ouders besproken wordt.

Als school stellen we het heel erg op prijs, wanneer de beide ouders gezamenlijk (op hetzelfde tijdstip) de contactavonden bezoeken.

Spreekuur

Dagelijks na schooltijd is er gelegenheid om met de groepsleerkrachten en/of de directie te spreken over bepaalde zaken. 
Tussen 12.00 uur en 13.00 uur eten wij met de kinderen en hebben we zelf een half uur pauze. Wij willen dan liever niet (telefonisch) gestoord worden. U zult daar vast begrip voor hebben.

Klachten/vertrouwenspersonen

Reeds enkele jaren kenden wij op onze school de vertrouwenspersonen met betrekking tot seksuele intimidatie. Inmiddels is door de komst van de klachtenregeling het werkgebied van deze personen drastisch uitgebreid. Klachten die onder de regeling vallen zijn bijvoorbeeld: discriminerend gedrag, agressie, beoordeling van leerlingen, inrichting van de schoolorganisatie, strafmaatregelen, geweld, pesten, seksuele intimidatie en de begeleiding van de leerlingen. Onze school heeft zich wat betreft de klachtencommissie aangesloten bij die van het VGS. De vertrouwenspersonen voor onze school zijn:

Mevr. van de Werfhorst
Dhr. M. Slingerland
(Contactmogelijkheden treft u in de schoolkalender aan))

Binnen de schoolorganisatie zijn twee contactpersonen, (dhr. J. de Visser en mw. M. Krijgsman) aangewezen, die binnenkomende klachten behandelen en eventueel doorverwijzen naar de vertrouwenspersonen. Klachten kunnen ook rechtstreeks bij hen worden ingediend.

Naar onze mening dient de te volgen procedure met betrekking tot het indienen van klachten overeenkomstig onze identiteit te zijn. (zie Mattheüs 18 vers 15 tot 20)

De volgende stappen moeten/kunnen genomen worden:

  • Indien mogelijk neemt u contact op met de betrokken persoon teneinde een gesprek met hem/haar te arrangeren.
  • Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden, dan kunt u contact opnemen met een lid van de directie of een bestuurslid.
  • Als dit ook geen oplossing biedt, kunt u zich wenden tot de contactpersoon. Hij zal u dan doorverwijzen naar de vertrouwenspersonen.
  • Deze personen zullen u begeleiden en adviseren.
  • Zo kunnen zij u adviseren een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.
  • De klachtencommissie zal de klacht onderzoeken en een beslissing nemen.

Afgezien van bovengenoemde stappen bestaat ook de mogelijkheid van directe melding door de ouders/verzorgers aan de klachtencommissie.

Klachtencommissie VGS
Postbus 5
2980 AA Ridderkerk 
Tel. (0180) 442675

De vertrouwensinspecteur (Inspectie van het Onderwijs) adviseert en ondersteunt leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen bij scholen bij klachten rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie en ernstig fysiek of geestelijk geweld.

U kunt de vertrouwensinspecteur alleen bellen voor vragen of meldingen over extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering. Bij een vermoeden van seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900-1113111 (lokaal tarief).

Voor meer informatie omtrent het bovenstaande kan contact opgenomen worden met de directie. Tevens ligt de klachtenregeling “De klachtenregeling, voor een veilig schoolklimaat” op school ter inzage.

Rechten/plichten ouders

Aangezien wij een open structuur nastreven, is het vanzelfsprekend, dat u inzage hebt in alle documenten, die uw kind betreffen. Dit betreft onder meer het LeerlingVolgSysteem-dossier, toetsen/testen en het schriftelijk werk van uw zoon/dochter. Een groot deel van deze informatie is via het ouderportaal beschikbaar.

Ouderparticipatie

Onder ouderparticipatie verstaan we de nuttige bijdragen van de ouders aan het onderwijs. Bijvoorbeeld: boeken plastificeren, bibliotheekbeheer, leerlingenbegeleiding tijdens een excursie, enz.
Aan het begin van het cursusjaar ontvangt u een (digitale) vragenlijst waarop u uw actieve betrokkenheid bij ons kunt kenbaar maken.

Delen: