‘De O.N.S., een school voor ‘Koninklijk’ onderwijs.’
De kernwoorden geloof, hoop en liefde stempelen ons onderwijs merkbaar en actief. We geven Bijbelgetrouw godsdienstonderwijs en geven daarbij concreet inhoud aan geloofsopvoeding. We blijven met elkaar in gesprek over de uitwerking van onze identiteit en inspireren elkaar om te groeien in het geloof en in gehoorzaamheid aan de Heere God.
In het kader van bloeien en vrucht dragen streven we ernaar ons geloof uit te stralen en dienstbaar te zijn aan onze omgeving. We willen de leerlingen toerusten voor hun plaats in de geseculariseerde samenleving. Door interactieve gesprekken en kennisoverdracht over de diversiteit in de samenleving leren we de kinderen verschillen in de maatschappij te respecteren.
Identiteit
Onze school heeft als uitgangspunt de Bijbel als het onfeilbare Woord van God en de hierop gebaseerde uitleg door de Heidelberger Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Uit de Bijbel weten we, dat de mens, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, door eigen schuld de relatie met de Schepper verbroken heeft en daarom in Gods nabijheid niet meer kan verkeren. Uit datzelfde Woord leren we, dat deze relatie weer hersteld kan worden door het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus. Dit geloof spoort ons aan om ook de leerlingen op te roepen tot geloof, bekering en heiliging door de Heilige Geest, tot eer van Gods naam!
Identiteit in de schoolpraktijk
Wij zien onze leerlingen als relationele wezens. Niet de capaciteiten of resultaten staan voorop, maar wie ze zijn. Onze pedagogiek is gericht op de persoonsvorming van de leerlingen, waardoor zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid van de leerlingen wordt bevorderd. Deze persoonsvorming is erop gericht dat de leerlingen zich bewust zijn van hun verantwoordelijken ten aanzien van God, de naaste en de schepping. Opvoeding is gericht op het dragen van verantwoordelijkheden. Om het dragen van verantwoordelijkheid te leren, heeft iedere leerling gidsen nodig. De onderwijzer wijst de weg in en schept de ruimte tot het opnemen van verantwoordelijkheden, een proces van begrenzen en ruimte bieden. Deze verantwoordelijkheid komt mede tot stand door brede en diepgaande kennis van de wereld om hen heen. De onderwijzer geeft les door middel van gesprek over en kennisoverdracht vanuit de schoolvakken, waarbij actieve betrokkenheid van de leerling wordt gevraagd en de leerlingen betekenis leren geven aan het geleerde. Dit met als doel: het opleiden van kinderen om de wereld in wijsheid te interpreteren, zodat ze leren onderscheiden wat waar en wezenlijk is. Dit aanbod is niet neutraal. Het wordt getekend door het geloof, de levensvisie en de overtuigingen van de onderwijzers in onze school. De wereld om ons heen met alle maatschappelijke verschijnselen worden geanalyseerd, getoetst en geduid vanuit de Bijbel.
MISSIE
ONS Onderwijs: Koninklijk, kwalitatief en waardenvol!
Koninklijk
Hoopvol volgen en dienen we de Koning van de koningen.
Dat zij Uw grote en ontzagwekkende Naam loven, die heilig is, en de sterkte van de Koning, die het recht lief heeft.
(naar Psalm 99: 3 en 4a)
kwalitatief
Als rentmeesters werken, leren en handelen we naar vermogen.
Aan de één gaf hij vijf talenten, aan de ander twee en aan de derde één, ieder naar zijn vermogen … en hield rekening met hen.
(naar Matthéüs 25: 15 en 19b)
waardenvol
We leren leren en leren leven, gericht op liefhebben.
U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
(naar Matthéüs 22: 37-39)
Visie
Gezamenlijk hebben wij de visie op ons onderwijs voor de komende schooljaren geformuleerd. Drie kernbegrippen staan in ons streven voor de komende jaren centraal:
wortelen, groeien en bloeien. Deze kernbegrippen hebben hun weerslag op alle onderdelen van ons onderwijs en ons school-zijn. Bij het wortelen, groeien en bloeien richten we ons o.a. op identiteit, goed onderwijs, omgang met elkaar, gerichtheid op onze omgeving.
WORTELEN
De missie verwoordt ons ‘wortelen’ in de begrippen Koninklijk, kwalitatief en waardenvol.
GROEIEN
Het ‘groeien’ zal de komende jaren vooral gericht zijn op:
Groeien naar een professionele(re) gemeenschap
Groeizame leeromgeving
Groeien in gezamenlijkheid
BLOEIEN
Door het wortelen en groeien hopen we in liefde te ‘bloeien’ en dienstbaarheid vrucht te dragen voor elkaar en voor onze omgeving tot eer van de Heere God.