Wetenschap en Techniek

In onze school hebben we ruimte en tijd waarin kinderen dingen kunnen maken; ze ontdekken, innoveren, inspireren, delen kennis en leren van elkaar.

De kinderen kunnen aan de slag in de technologiehoek, het constructie-eiland, de studio, het atelier en de werkplaats.

Wetenschap en Techniek op de ONS

Onze kinderen leven en gaan werken in een wereld waarin techniek en technologie een grote rol speelt. We staan voor complexe uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van het klimaat, de energietransitie, voedsel, mobiliteit en kunstmatige intelligentie.  Daar zijn creatieve en flexibele professionals voor nodig. Bovendien willen wij dat de kinderen zich bewust zijn van de wereld om ons heen en hoe wij ons daartoe verhouden.

Kinderen zijn van nature creatief. We willen die talenten verder ontwikkelen door ze oplossingen te laten vinden die al bedacht zijn, maar ook door ze te stimuleren om zelf oplossingen te bedenken en deze uit te werken.

Wetenschap en Techniek biedt mogelijkheden om meer praktisch bezig te zijn. Het proces van ontwerpen en maken vraagt andere vaardigheden als de wat meer cognitieve vakken.

Wetenschap & Techniek vullen we in met 3 verschillende typen lessen/lesinhoud:

  1. Kennis
  2. Vaardigheden
  3. Maakonderwijs

Bij ieder type zorgen we voor:

  1. Het juiste leerproces
  2. Een juiste leeromgeving

1. Kennis: Natuur en Techniekles

In de Natuur&Techniek methodelessen komen veel technische en natuurkundige principes aan de orde, op die manier leren de kinderen de theorie. Deze kennis is een basis om toe te passen. 

2. Vaardigheden: workshops tijdens doemorgens

Tijdens doemorgens leren kinderen (hand)vaardigheden: solderen, hout bewerken, druktechnieken, textiel bewerken, programmeren, werken met papier, verf en bijvoorbeeld koken en bakken. De kinderen kiezen zelf aan welke workshops ze deelnemen. Deze workshops zijn voor de hele bovenbouw en vinden plaats in de lokalen en werkruimten door de hele school heen, maar ook buiten de school zoals bij bedrijven of in de thuiskeuken.

3. Maakonderwijs: Wetenschappelijke benadering, de toepassing

Bij W&T is het leerproces belangrijker dan het product dat de leerlingen maken. Met de juiste opdrachten onderzoeken en ontwerpen kinderen op hun eigen niveau. Ondertussen ontwikkelen de kinderen ook in deze fase hun kennis uit de lessen en de vaardigheden uit de doemorgens door ze toe te passen. Deze lessen vinden vooral plaats tijdens het wekelijkse maakuur, maar ook in tijd die vrij komt door met dag- of weektaken te werken.

Maakonderwijs

Voor ons was het maakonderwijs de grootste verandering van onderwijs. We keken ook daarin naar deze 2 factoren:

  • Leerproces: Denken, doen, delen, met Groow als hulpmiddel
  • Leeromgeving: de technologiehoek, het constructie-eiland, de studio, het atelier en de werkplaats.

Leerproces:

Denken, Doen, Delen

Het leerproces delen we in met 3 woorden: Denken, Doen, Delen. 

Opdrachten

We maken zelf opdrachten of challenges, maar we gebruiken ook de 60  zestig betekenisvolle challenges van Heutink. Deze opdrachten voeren we allemaal uit in de indeling Denken, Doen, Delen. Dat proces wordt met de Groow-toolkit ingevuld.

Groow

We ontwerpen met de Groow-toolkit een proces waarmee de leerlingen een opdracht of project kunnen doorlopen. Aan de leerkracht de taak om dit proces te coachen en te begeleiden. Door middel van oplever of einddoelen, checkpunten en belevingen kunnen de leerlingen worden gestuurd in dit proces. 

Op deze manier worden leerlingen zicht bewust van het proces, de fases, de activiteiten, maar ook de emoties tijdens de uitvoering. We gebruiken de toolkit om het ontwerpproces bespreekbaar en tastbaar te maken.

Talentontwikkeling en 21e eeuwse vaardigheden
In feite werken we zo volgens de principes van Ontwerpend en onderzoekend leren, ook wel Design Based Learning. Hierbij kunnen de leerlingen ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden en passen we veel 21e eeuwse vaardigheden toe.

 

Ontwerpend en onderzoekend leren (Design Based Learning) is een creatief en analytisch proces om door middel van creëren, onderzoeken en prototypen tot waardevolle oplossingen te komen. Door het proces centraal te stellen worden complexe vraagstukken behapbaar en stapsgewijs vertaald naar nieuwe inzichten. Zo’n proces vraagt om een open mindset, het toepassen van zachte vaardigheden, multi-disciplinair kunnen samenwerken en kunnen leren leren. Uitermate geschikt dus om in de basisschool 21e eeuwse vaardigheden en talentontwikkeling te bevorderen.

Leeromgeving

Op de ONS hebben we de leeromgeving ingericht voor W&T. Kinderen kunnen aan de slag in de technologiehoek, het constructie-eiland, de studio, het atelier en de werkplaats.

Historie

Al jaren werken we op de ONS met crea-workshops, een plusklas en een methode Natuur en Techniek. Door een geslaagd experiment met een klusklas, zagen we dat maakonderwijs en ontwerpend leren voor alle kinderen meerwaarde heeft. Bij alle kinderen ontstaat een denkproces,  ze leren hun eigen interesses en talenten kennen. Toen het vak Wetenschap en Techniek in 2018 in de basisschool aan het curiculum toegevoegd werd, hebben we deze ervaringen meegenomen in de ontwikkeling van ons W&T onderwijs.

Aanpassingen

De creamorgens werden keuze workshops om vaardigheden te leren, we richtten diverse plaatsen in de school in als werkplaats, atelier enz. En we hebben ons als team verdiept in Ontwerpend Leren met Groow. We geven geen cijfers of beoordelingen voor het resultaat, wel reflecteren we met de leerlingen tijdens en na het proces.

Investeringen

Het leerteam W&T heeft beleid geformuleerd, de werkruimtes ingericht en scholing georganiseerd. De totale investering in 4 jaar voor gereedschap, materiaal, inrichting en scholing is bijna € 5000,-. Het leerteam had de eerste 4 jaren samen 320 uren beschikbaar voor de ontwikkeling.

Doorontwikkeling

Tijdens het maakonderwijs zien we leerlingen leren, leerkrachten gaan daarover met elkaar in gesprek. Dit levert goede inzichten op om te werken aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Het leerteam houdt de ontwikkeling gaande door aandacht, inspirerende gesprekken, voldoende materiaal en regelmatige reflectie op de processen.

De kosten voor de lessen zijn bescheiden door veel te werken met “waardeloos” materiaal, materiaal her te gebruiken, maar ook door restmateriaal van ouders of bedrijven te gebruiken. 

Tags: Design Based Learning DBL , Ontwerpend leren, Groow, 21e eeuwse vaardigheden, OGO, ontwikkelingsgericht onderwijs.

Delen: